Het project

We hebben allebei nog geen idee welke richting we in willen en daarom was het kiezen van een arbeidsoriëntatie/stage erg lastig. Zodoende zijn we op het idee gekomen om een project te starten over de ‘leer/gedragsstoornissen’ hoogbegaafdheid en AD(H)D (met inbegrip van hooggevoeligheid en beelddenken). Heel veel mensen lijken deze als een ‘stoornis’ te beschouwen terwijl dit het in feite helemaal niet hoeft te zijn. Er zitten vaak ook zoveel positieve kanten aan welke eigenlijk vrijwel niet opgemerkt worden, laat staan dat ze als een kwaliteit worden gezien. Ook heerst er meestal veel onwetendheid over zaken als hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, beelddenken, AD(H)D, dyslexie en autisme. Terwijl juist de positieve kanten hiervan ook heel goed ingezet zouden kunnen worden in onder andere het onderwijs. Hier willen we graag iets mee doen. Zodoende hieronder een ‘grove schets’ van ons doel en het plan van aanpak.

Doelstelling:

Medewerkers + leerlingen van school bewust maken van (1) wat een aantal verschillende ‘stoornissen’ inhouden, (2) hoe er eventueel gebruik gemaakt kan worden van de positieve effecten hiervan in het onderwijs, (3) de impact die het huidige schoolsysteem op leerlingen kan hebben (bijvoorbeeld in vorm van straffen terwijl je voor ons gevoel eerder zouden moeten helpen en het tellen van de foute in plaats van de goede antwoorden of het nakijken met een rode pen.) Dit zou misschien onbewust best wel veel impact op leerlingen kunnen hebben omdat hiermee vooral het negatieve wordt benadrukt. We bedoelen dit echt niet als verwijt naar school toe, maar voor ons gevoel zijn veel mensen zich niet echt bewust van wat zulke ogenschijnlijk kleine dingen voor impact kunnen hebben. (4) Zorgen voor betrokkenheid van medewerkers, anders gaat dit hele project waarschijnlijk niet werken omdat het dan meer iets wordt wat ‘moet’ en niet waar mensen zelf voor kiezen (en zich werkelijk voor in willen zetten).

Hoe willen we dit bereiken?

  • Informatie verzamelen  (en bundelen in een verslag/website).
  • Praten met docenten en leerlingen over hun visie op dit onderwerp en wat zij denken dat hierbij zou kunnen helpen.
  • Het huidige leersysteem onderzoeken.
  • Met ideeën komen voor ‘nieuw’ lesmateriaal en hier eventueel een opzet voor maken (door bijvoorbeeld met beeldend materiaal te werken, etc).
  • Nadenken over een ‘digitale leeromgeving’ als hulpmiddel (bijvoorbeeld als extra informatie/uitleg op een andere manier dan hoe dit in de les gebeurt.
  • Leerlingen motiveren op een andere manier naar bepaalde zaken te gaan kijken (zoals de eerder genoemde onderwerpen), bijvoorbeeld door middel van atelier.
  • Zoals we al zeiden is hier wel betrokkenheid/motivatie van de mensen rondom school voor nodig, ander gaat het niet lukken.

Het is erg moeilijk om het allemaal in woorden uit te leggen en waarschijnlijk staat niet alles hierin. Wat al eerder gezegd was, het     is een grove schets.

Vragen zijn altijd welkom!

Met vriendelijke groet,
Zoë en Tess

Plaats een reactie