Sociale-, emotionele, cognitieve ontwikkeling*

Dit artikel is geschreven door Esther-Marieke – hoogbegaafdheid.net

De sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind wordt vaak als excuus gebruikt om een kind te remmen in zijn cognitieve ontwikkeling, zeker op de kleuterleeftijd. En dat terwijl de sociale ontwikkeling (omgang met anderen) en de emotionele ontwikkeling (omgaan met je eigen gevoelens) twee heel verschillende dingen zijn en zeker niet in een adem genoemd zouden moeten worden. Ze kunnen zich beide ook in een totaal ander patroon ontwikkelen en horen dus niet aan elkaar geplakt te worden.

In de praktijk blijkt echter steeds weer dat de remming van de cognitieve ontwikkeling ook grote gevolgen heeft voor de sociale- en emotionele ontwikkeling van een kind. De sociale ontwikkeling kan stagneren omdat het kind al heel vroeg gedwongen wordt met leeftijdsgenootjes om te gaan die niet passen bij zijn eigen ontwikkeling. Noodgedwongen gaat het kind zich meestal “kinderachtiger” gedragen om bij de groep te horen. Maar dat is dan ook weer niet goed, want dan past zijn sociale gedrag weer niet bij zijn cognitieve ontwikkeling en loopt hij dus “achter”.

Omdat deze kinderen veel sneller zijn met het doorzien van oorzaak en gevolg kunnen zij veel emotioneler reageren op omstandigheden dan hun leeftijdsgenootjes. Ook zijn ze erg gevoelig en ‘voelen’ vaak pijn en verdriet van anderen. Ze huilen daardoor soms sneller, heftiger of raken zelfs erg van streek wanneer er vervelende dingen gebeuren. Onrechtvaardigheid in gedrag van andere kinderen en vooral ook volwassenen kan leiden tot heftige reacties. Hoogbegaafden hebben een (erg) hoog ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en zien dat steeds uitgedaagd door onrechtvaardige behandeling. Als jij zelf nooit het zandkasteel van een ander stukmaakt omdat je begrijpt dat dat niet leuk is, dan kan het als wereldgeweld lijken als jouw kasteel wel lachend in elkaar wordt geschopt. Ook dit kan weer uitgelegd worden als “kinderachtig” door mensen die onvoldoende op de hoogte zijn van deze kenmerkende eigenschappen.

Bron: http://www.hoogbegaafdheid.net/hoogbegaafdheid-in-het-juiste-perspectief/hoogbegaafdheid-bij-kinderen/

Plaats een reactie