Schoolbegeleiding*

Dit artikel is geschreven door Esther-Marieke – hoogbegaafdheid.net

Gaat je kind niet graag naar school?
Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn. Het onderwijs op de basisschool heeft de laatste jaren veel veranderingen ondergaan. Het huidige onderwijssysteem staat op dit moment hevig ter discussie. Veel scholen lijken zich wel aan te willen passen, maar weten niet hoe of hebben niet de middelen.

Regelmatig lopen ouders vast in het gesprek met school. Vaak voelen de leerkrachten zich aangevallen of neemt de schoolleiding een houding aan die door de ouders wordt ervaren als ‘alwetend’. Hierdoor stokt de communicatie al snel en komen zowel de school als de ouders er niet uit. Soms bestaat er geen andere mogelijkheid dan een kind van school te laten veranderen. Dit zijn voor ouders hele zware beslissingen. Je wilt echt het gevoel hebben er alles aan gedaan te hebben voor je deze stap neemt. Een mogelijkheid is een derde aanwezig te laten zijn bij de gesprekken tussen school en ouders. Door de school als onafhankelijke derde informatie te verstrekken, stelt men hen in de gelegenheid zonder dat zij zich aangevallen hoeven voelen of zich hoeven verdedigen, de positie van de school nader te bepalen en misverstanden te voorkomen.
Maar soms is dat niet genoeg. Trek je dan niets aan van oordelen van anderen en verander van school, al is het een aantal keren. Als het kind er zelf achter staat levert dat echt niet zoveel problemen op als wordt gesuggereerd. Juist het moeten blijven zitten waar je je niet fijn voelt levert trauma’s op. Voordeel wat het mij heeft opgeleverd is dat ik flexibel geworden ben, niet bang ben voor zulke stappen en geleerd heb mijn plekje te veroveren in een nieuwe groep.

Belangrijk rapport over versnelling

In 2005 is er een 300 pagina’s dik rapport uitgekomen in Amerika waarin heel veel onderzoeken en wetenschappelijke kennis over versnelling is verzameld. Verschillende grote centra voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen hebben hierin samengewerkt. Het rapport is bekrachtigd door de NAGC (National Association of Gifted Children, een hele grote non-profit organisatie voor ouders, leerkrachten en anderszins geïnteresseerden in Washington).
De conclusies uit dit rapport duiden er op dat versnelling (sneller door de lesstof heengaan, klassen overslaan en vervroegd naar vervolgonderwijs), het tot dusver meest succesvolle instrument is voor hoogbegaafde kinderen. Slechts in een gering aantal gevallen gaat de versnelling niet goed. Meestal ligt hier onvoldoende overleg tussen ouders en school, verkeerde verwachtingen en een verkeerde timing aan ten grondslag.

Bron: http://www.hoogbegaafdheid.net/hoogbegaafdheid-in-het-juiste-perspectief/hoogbegaafdheid-bij-kinderen/

Plaats een reactie