Vroege herkenning*

Dit artikel is geschreven door Esther-Marieke –  hoogbegaafdheid.net

Een ontwikkelingsvoorsprong kan al vanaf de babytijd merkbaar zijn, ze wordt alleen vaak niet herkend. Zeker als het een eerste kind betreft valt het je niet zo op dat je baby sommige dingen wel heel snel oppikt. Of je redeneert andersom, die andere baby zal wel een beetje achterlopen. Veel ouders beseffen niet dat hun kind hoogbegaafd kan zijn, vaak zijn er meerdere (hoog)begaafde kinderen binnen één gezin en herkennen ze veel van zichzelf in hun kinderen, zodat zij weinig tot geen vergelijkingsmateriaal hebben. Alles wat het kind doet is voor hen heel gewoon.

Het is belangrijk meer- en hoogbegaafdheid in een vroeg stadium vast te stellen. Een goede begeleiding vanaf de eerste schooldag, en het kiezen van een school met interesse in deze zaken, kan veel problemen in de toekomst voorkomen. Op dit moment zijn er nog veel te veel hoogbegaafde kinderen die onderpresteren, zich terugtrekken in zichzelf, afstromen, met andere leerstrategieën die niet aangesproken worden, zich vervelen en niet leren leren. Dat dat gedurende de hele schooltijd zijn invloed kan hebben, heb ik helaas van heel dichtbij mogen meemaken. Ontzettend trieste verhalen heb ik te horen gekregen bij de intakegesprekken voor de hoogbegaafdenafdeling OPUS en ook mijn eigen kinderen hebben vanaf groep 1 al een haat-liefde verhouding met het schoolsysteem.

Bron: http://www.hoogbegaafdheid.net/hoogbegaafdheid-in-het-juiste-perspectief/hoogbegaafdheid-bij-kinderen/

Plaats een reactie