Verschillende profielen

Vaak wordt er onderscheid gemaakt in verschillende profielen. Hieronder vindt u een korte samenvatting van de verschillende profielen, maar let wel dat deze ook gemengd kunnen voorkomen en het ook zo kan zijn dat deze helemaal niet toepasbaar zijn op sommige kinderen.

 

1. De succesvolle leerling haalt op school voldoende/goede resultaten, is perfectionistisch ingesteld en stelt zich afhankelijk van de leerkracht op. Het woord succesvol staat hier dan ook bewust tussen aanhalingstekens. Het kind is eigenlijk continue bezig om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Voor jou als leerkracht is dit op het eerste oog een prima leerling: voldoende resultaten en vaak sociaal goed (aangepast) sociaal gedrag. Maar in werkelijkheid presteert dit kind (ver) onder haar eigen niveau. Wanneer je deze leerling niet stimuleert om uitdagingen aan te gaan, zal zij faalangstig worden en geen leerstrategieën leren. Hierdoor zal deze leerling onherroepelijk een keer in school, studie of werk gaan vastlopen.

2. De uitdagende leerling is creatief, heeft bijzondere ideeën en een sterke eigen mening. Hij ziet veel details, bijvoorbeeld wanneer iemand (ook jij als leerkracht!) zich niet aan de regels houdt. Hij is vaak eerlijk, competitief en direct, ook wanneer het niet uitkomt. Zo kan deze leerling dan brutaal overkomen, of jou flink bezighouden met druk, clownesk of provocerend gedrag. Hij kan ook erg wisselend gedrag laten zien, en heeft weinig controle over zichzelf. Deze leerling moet uitgedaagd worden omdat hij jou anders (steeds meer) zal blijven uitdagen.

3. De onderduikende leerling wil vooral niet opvallen. Hij vermijdt uitdagingen en is erg onzeker en faalangstig. Deze leerling heeft ergens het idee opgedaan dat hoge prestaties en sociale acceptatie niet kunnen samengaan. De leerling heeft eigenlijk geen eigen doelen en weet niet wat hij wil. Dit is ook terug te zien in vriendschappen. Dit zijn ook bij uitstek de leerlingen die buik- of hoofdpijnklachten krijgen en wanneer deze leerling niet goed begeleid wordt, bestaat er kans op depressie of zelfs totale onderwijs-drop-out .

4. De Drop-out is een creatieve en zeer gevoelige leerling, die weinig tot geen zin (meer) heeft in school. In zijn vrije tijd kan hij wel erg betrokken zijn bij zijn interesses. Hij is een absolute onderpresteerder, wat betekent dat hij onder het klassengemiddelde presteert. Deze leerling heeft een bijzonder laag zelfbeeld en bekritiseert zichzelf, anderen en situaties. Op de basisschool komen deze types misschien minder vaak voor, maar je kent vast wel een voorbeeld uit het voortgezet onderwijs. Zonder effectieve begeleiding is de kans groot dat deze leerling in de toekomst zonder diploma school verlaat.

5. De dubbelgelabelde leerling is hoogbegaafd én heeft een ‘label’ als adhd, pdd-nos, dyslexie, asperger, odd, etc. Soms is zo’n label terecht, maar het komt ook regelmatig voor dat hoogbegaafden een label krijgen door kenmerken die door hun hoogbegaafdheid worden veroorzaakt, en niet door de stoornis. Een misdiagnose dus.
Óf: deze leerling heeft wel een leerprobleem, maar door de compensatie van zijn hoge iq wordt dit probleem, zoals dyslexie, niet herkend. Denk je hier mee te maken te hebben, schakel dan gespecialiseerde hulp in.

6. De zelfstandige leerling lijkt de ideale hoogbegaafde leerling. Hij werkt zelfstandig en netjes, heeft goede vaardigheden ontwikkeld, zowel in het leren als sociaal. Toch moet ook deze leerling goed begeleid worden. Geef hem de mogelijkheid om zoveel te leren als hij wil.

 

Bron: http://hoogbegaafdheidinjeklas.blogspot.nl/search/label/leerkrachten

Plaats een reactie