Specifieke problematiek*

Dit artikel is geschreven door Esther-Marieke – hoogbegaafdheid.net

Hoogbegaafde kinderen hebben specifieke problemen. Deze problemen trekken zich echter weinig aan van een IQ-getal dat door ons volwassenen is vastgesteld. Kinderen die als hoogbegaafd geclassificeerd worden hebben er nog een paar extra struikelblokken bij, vergeleken met een niet-hoogbegaafd kind.
Bovendien zitten er tussen hoogbegaafden ook weer grote verschillen in niveau wat extra of andere problemen kan geven. Een hoogbegaafde met een IQ van 132 is niet te vergelijken met iemand met een IQ van 150 of meer. Daarnaast is er een groot onderscheid tussen hoogbegaafden die vooral ingesteld zijn op praktisch leren (doe het mij 1x voor en ik doe het na) of theoretisch leren (uit de boeken). Een vorm van praktijkonderwijs voor hoogbegaafden ontbreekt nog tot op de dag van vandaag.

Bron: http://www.hoogbegaafdheid.net/hoogbegaafdheid-in-het-juiste-perspectief/hoogbegaafdheid-bij-kinderen/

Plaats een reactie